Header afbeelding
Apotheekhoudende Huisartsenpraktijk Meerkerk
Watertoren 1 4231 WT
Meerkerk

Apotheek

Tel: 0183-351300 keuze 5
Fax: wij maken geen gebruik meer van een fax
Email: apotheek@mcmeerkerk.nl

HERHAALRECEPTEN

Voor alle manieren om recepten te herhalen, klik hier.

AFHAALAUTOMAAT

Wij hebben een medicatie afhaalautomaat in gebruik. Voor meer informatie, klik hier.

MEDICIJNAFVAL

Medicijnafval valt onder klein chemisch afval. U kunt daarom uw medicijnafval naar de milieustraat in Gorinchem brengen, in plaats van een veelvoud aan ongebruikte pillen door de wc te spoelen of hoestdrankjes te legen in de gootsteen.

Mocht u niet in staat zijn uw medicijnafval naar de milieustraat te brengen, dan kunt u het bij onze apotheek inleveren. Hoe:

  • Doosjes: alleen de strips
  • Flesjes en tubes: verwijder het etiket, voor uw privacy
  • Gebruikte naalden: altijd in een naaldencontainer

MEDICATIEBEOORDELING

Gebruikt u meerdere medicijnen? Dan komt u misschien in aanmerking voor een medicatiebeoordeling. Hierbij bekijkt u samen met uw huisarts hoe u het best gebruik kunt maken van uw medicijnen.

Daarnaast kunt u in aanmerking komen als u een bepaalde aandoening heeft, zoals een verminderde nierfunctie. Of als u het moeilijk vindt om uw medicijnen trouw te gebruiken.

Weet u niet zeker of u in aanmerking komt voor een medicatiebeoordeling of heeft u vragen over uw medicijngebruik? Vertel dit dan aan de apothekersassistente. Zij kan samen met uw huisarts kijken of een medicatiebeoordeling iets voor u is.

HERHAALSERVICE

In verband met langere aanlevertijd door de groothandel, dient u rekening bij het aanvragen van uw herhaalmedicatie rekening te houden met een levertijd van 1 week.

Wanneer u medicatie voor chronische aandoeningen gebruikt, wordt u aangemeld voor de herhaalservice. Dit houdt in dat u zelf geen herhaling meer hoeft aan te vragen.

De apotheek houdt in de gaten wanneer uw medicijnen bijna op zijn en zorgt ervoor dat ze weer besteld worden. U krijgt bericht wanneer uw medicijnen klaar staan.

BESCHIKBAARHEID MEDICIJNEN; KOM NIET ZONDER TE ZITTEN

Een voorbeeld: u ziet dat de medicijnen die u dagelijks slikt, bijna op zijn. Het weekend staat voor de deur, dus dezelfde dag gaat u naar de apotheek. Daar hoort u dat ze uw medicijnen niet op voorraad hebben en dat dit door leveringsproblemen zeker een week kan duren. Zo lang kunt u niet wachten. En nu? Lees hoe deze situatie ontstaat en hoe u deze kunt voorkomen.

Waarom niet beschikbaar?

Soms is een medicijn (tijdelijk) niet te verkrijgen in de apotheek. Dit kan een aantal mogelijk oorzaken hebben:

  • de fabrikant wil het medicijn niet meer produceren omdat de opbrengst ervan niet meer opweegt tegen de kosten;
  • de fabrikant heeft problemen met het leveren van een medicijn. Soms zijn er maar weinig fabrikanten die een bepaald medicijn produceren. Dit komt door het preferentiebeleid: dit is een voorkeursbeleid waarbij zorgverzekeraars bepalen welke fabrikant een bepaald medicijn mag leveren om zo de kosten laag te houden. De apotheek is verplicht het preferente medicijn te leveren. Maar het komt regelmatig voor dat de preferente fabrikant problemen heeft met het leveren van het medicijn;
  • de productie van een middel is tijdelijk niet mogelijk omdat een grondstof moeilijk leverbaar is. Dit kan ontstaan door vertraging in het productieproces. Er zijn strenge Europese normen om de kwaliteit en de effectiviteit van grondstoffen van medicijnen te kunnen garanderen. Het kan veel tijd kosten in het productieproces om aan al deze normen te voldoen

Wat kan uw apotheek doen?

Wij doen ons best om u te voorzien van het geschiktste medicijn. Als uw medicijn niet beschikbaar is, zoeken wij naar een alternatief. Dit alternatief kan dezelfde werkzame stof bevatten of een ander middel betreffen. U kunt dan een ander doosje krijgen dan u gewend bent, hoe verwarrend dit soms ook is.

Wat kunt u zelf doen?

Natuurlijk bent u ook zelf verantwoordelijk voor uw eigen medicijngebruik. U heeft zelf het beste zicht op uw voorraad. Vul deze tijdig aan en vraag op tijd om een herhaling. Meestal is een week van te voren goed.

Twijfelt u over het juiste moment? Bespreek dan met de apotheekassistente wanneer u om een herhaalrecept moet vragen. Wij werken ook met een herhaalservice.  Vraag ernaar bij de apotheekassistente.